Lichamelijke klachten

Ziek zijn, pijn of letsel hebben we allemaal wel eens. Vaak herstel je hier vanzelf van, maar soms is hulp nodig om dit te verhelpen.

Onderzoek heeft aangetoond dat de Feldenkrais-methode effectief is in het verminderen van pijn. Door de methode ontdek je nieuwe manieren van bewegen waardoor de balans en coördinatie verbeterd worden. Beweging wordt gemakkelijker en er is minder belasting voor gewrichten en zacht weefsel. Je leert veilig en in comfort te bewegen zodat je weefsels zich ontspannen en bewegingen in de gewrichten op de juiste manier verlopen.

De Feldenkrais-methode is ook effectief bij het voorkomen van blessures. Je leert hoe je jezelf sterk en dynamisch kunt gebruiken en de beweging gelijkmatiger over spieren en gewrichten kunt verdelen. Je vindt de zwakke punten en creëert betere gewoontes, waarbij je verlichting en gemak ervaart in nieuwe manieren van bewegen.

Als je toch gewond raakt, activeren de langzame, zachte bewegingen van de Feldenkrais-methode je hele systeem om het gewonde gebied te ondersteunen, zodat het de kans krijgt om te genezen en tegelijkertijd de verstijving en pijn te verminderen die vaak gepaard gaat met een blessure.

Feldenkrais helpt bij:

Rugpijn, Heup-, knie- en enkelblessures

Whiplash en hoofdletsel, migraine.

Nek-/schouderpijn en -spanning

Ischias

Chronische pijn en fibromyalgie

RSI

Feldenkrais is gunstig voor mensen met neurologische problemen.

Aangeboren neurologische problemen, of neurologische problemen die tijdens het leven zijn ontstaan worden gunstig beïnvloed door Feldenkrais. Het  werkt specifiek met kleine veranderingen en het vermogen van de hersenen om nieuwe neurologische verbindingen te maken, zodat nieuwe bewegingsmogelijkheden worden ontdekt. Bovendien werkt het heel ontspannend waardoor het hele systeem tot rust komt.

Cerebrale parese, letsel aan het ruggenmerg.

Multiple sclerose, Parkinson

Hersenschudding, traumatische hersenschade.